od externista » 10 úno 2012, 14:35
Tak já si myslím, že tdiracing to vystihl velice správně a určil naprosto přesnou diagnosu.
Za svého mládí jsem pracoval v dnes již neexistujícím podniku PAL – Kbely, kde se mimo jiné vyráběly konektory, tehdy ještě 5,5 mm pro automobilový průmysl. Takže trochu teorie a něco z praxe.
U konektoru existuje ČSN norma, která předepisuje m. j. úbytek napětí v mV (milivoltech) na konektorovém spoji. Ten se měřil nejdříve na nových konektorech, a dále na konektorech po X-hodinách pobytu v solné komoře, která nahrazovala roky provozu automobilu. Efekt je ten, že při průchodu proudu konektorovým spojem nastává rozdíl napětí před a za kontaktem. Každý spoj znamená elektrický odpor, zvaný přechodový odpor. Ten závisí na mnoha faktorech. Např. na tlaku kterým je konektor stisknut, tzn. pevné sevření dutinky a nože. Dále je-li povrch kontaktu kovově čistý, nebo zoxydovaný. Tento odpor by měl být co nejmenší, proto se dělají dotyky kontaktů ze stříbra, stříbro je jednak lepší vodič než měď, a také proto že jediná „rez“, která je vodivá, je kysličník stříbra, u náročnějších konektorů (např. PC) ze zlata,
Relátka se používají pro spínání silnoproudů, protože u vypinače nedosáhnu tak lacino potřebný tlak, který vyvine vinutí magnetu na kotvu. Při rozpojení silnoproudu zase vzniká el. oblouk, který vypaluje kontakty takže zde záleží na rychlosti odskočení kontaktů, kterou mi vypinač také nevyvine. Takže spínat žhavení tlačítkem maximálně nedoporučuji, (když tak jedině zase přes relé).
Když znám proud, který obvodem protéká, a když změřím úbytek napětí na spoji, můžu vypočítat z Ohmova zákona odpor. A teď je tady jeden důležitý efekt. Klasický vařič funguje tak, že proud protéká odporem, a odpor se tím zahřívá. .(Změnu odporu teplem teď nechám stranou.) Když mi teče proud 10 A odporem 0,1 Ohm, dostávám výkon vařiče 10W. (neuvažuji účinnost). Když mi ale teče proud dvojnásobný, 20A, je výkon vařiče 40W. Výkon totiž roste s druhou mocninou protékajícího proudu. U našeho relátka teče proud silnoproudým konektorem cca 50A, (5 žhavidel po cca 10A paralelně) a odpor spoje ( nůž relátka / dutinka pojistkové skříně) je cca 100 miliohmů což po X-letech provozu není vůbec žádný problém. Takže mi v konektoru vznikl minivařič o výkonu 250W, což už vůbec není minivařič, ale pořádný zdroj tepla. Navíc o to teplo "okrádám" žhavidla. Ohřeje mi to relátko, ale to mohu vyměnit. Co je horší, vyžíhá mi dutinku v objímce, a to je to nejhorší.. Dutinky i nože jsme vyráběli z bronzu, protože ten se nechá tepelně zpracovat do pérového stavu. Vyhřátím nastává vyžíhání, změknutí materiálu, a dutinka už nemůže svírat nůž takovou silou, jako když je perově tvrdá. Mě takhle vyhořela pojistková skříň kdysi u Fiesty (relátko světel), Poznal jsem to podle smradu a kapajícího plastu na boty. Stisknutí dutinky a vyčištění kontaktu pomohlo jen na určitou dobu, pak to začalo hořet znovu.. Pokoj nastal až když jsem použil holt socialistického způsobu opravy – když nelze nikde sehnat origo díl, tak improvizuj. Nasadil jsem relé do nové objímky, a silnoproudé kontakty přiletoval na kontakty v pojistkové skříni. Trochu s humorem ...... Nebylo to zase tak složité, protože v pojistkové skříni už byla vypálena pořádná díra pro novou objímku.
Multivan 111 kW
Transporter 2,4D
BMW 330D
Neexistují hloupé otázky. Existovat mohou pouze hloupé odpovědi. Jediná hloupá otázka je ta nevyslovená. (The only stupid question is the one not asked )