Motory 2,5 TDI závady,opravy

Motory 2,5 TDI vyráběné v roce 2003 až 2006 mají označení AXD-96 kW,AXE-128 kW slangově označované jako áčkové motory.U těchto motorů bývá častý problém s výfukovými svody,jelikož tyto výfukové svody nejsou litinové ale je to plechový svařenec,tak praskají ve svárech a výfukové plyny jsou do motorového prostoru a následně přes ventilaci jdou do prostoru pro cestující což je velice nepříjemné.Nic méně automobilka tento problém vyřešila a u motorů 2,5 TDI vyráběné od roku 2006 do konce roku 2009 mají označení BNZ-96kW,BPC-128 kW jsou výfukové svody litinové které nepraskají.Tyto motory jsou slangově označovány jako béčkové.
Rozdíl mezi motorem AXD a AXE je pouze v turbodmychadle (u AXE je větší turbína) a v řídící jednotce motoru,přesněji je rozdíl pouze v softwaru.Vše ostatní je identické.
Obecně se hovoří o tom že béčkové motory jsou lepší a že nejsou tak poruchové jako áčkové,je to ale jen omyl,jak áčkové tak béčkové motory se potýkají se stejnými problémy.Praskají hlavy válců,poškozená nikasilová vrstva ve válcích,která popraská a úplně se rozpadne.U áčkovej motorů praskají výfukové svody u béčkovejch zase praskají písty.
Co je to nikasil?? Nikasil je niklo-křemíkovo-karbidová povrchová úprava pro motoru, především pro vnitřky válců.Jde o velmi slabou vrstvu která se vlivem zvýšení teploty poškodí.Takovéto poškození lze opravit pouze tzv.suchými vložky,což znamená že se provede výbrus válců a místo nikasilové vrstvy se nalisuje ocelová vložka.
Oprava-repase hlavy válců:
Jak u áčkových tak u béčkových motorů dochází k tomu že vlivem většho počtu ujetých kilometru dochází k vymačkání uložení vstřikovačů,což způsobuje únik nafty do motorového oleje a obtížné starty.Tento problém je vcelku řešitelný a to buď výměnou hlavy za novou a nebo vyvložkováním uložení vstřikovačů.
Další závadou a musím říci že poměrně častou je že praskne hlava a to od uložení vstřikovače směrem k vačkové hřídeli,takovéto poškození má za následek špatné studené strany.Opravit takto prasklou hlavu nelze,nutná výměna za novou.Zajímavé je že hlava je vždy prasklá na třetím vstřikovači,pouze jednou sem se setkal s tím že byla prasklá na čtvrtém.Samozřejmě je otázka proč k poškození dochází v těchto místech a protože je to uprostřed hlavy tak mě napadá jediné a to nedostatečné chlazení.Modely T4 mají elektrické vodní čerpadlo(tzv. dochlazovací),které při vypnutí a určité teplotě motoru zajistí výměnu vody v motoru a tím se chladí motor.T5 ovšem takovéto čerpadlo nemají.
Rozdíl mezi motorem AXD a AXE je pouze v turbodmychadle (u AXE je větší turbína) a v řídící jednotce motoru,přesněji je rozdíl pouze v softwaru.Vše ostatní je identické.
Obecně se hovoří o tom že béčkové motory jsou lepší a že nejsou tak poruchové jako áčkové,je to ale jen omyl,jak áčkové tak béčkové motory se potýkají se stejnými problémy.Praskají hlavy válců,poškozená nikasilová vrstva ve válcích,která popraská a úplně se rozpadne.U áčkovej motorů praskají výfukové svody u béčkovejch zase praskají písty.
Co je to nikasil?? Nikasil je niklo-křemíkovo-karbidová povrchová úprava pro motoru, především pro vnitřky válců.Jde o velmi slabou vrstvu která se vlivem zvýšení teploty poškodí.Takovéto poškození lze opravit pouze tzv.suchými vložky,což znamená že se provede výbrus válců a místo nikasilové vrstvy se nalisuje ocelová vložka.
Oprava-repase hlavy válců:
Jak u áčkových tak u béčkových motorů dochází k tomu že vlivem většho počtu ujetých kilometru dochází k vymačkání uložení vstřikovačů,což způsobuje únik nafty do motorového oleje a obtížné starty.Tento problém je vcelku řešitelný a to buď výměnou hlavy za novou a nebo vyvložkováním uložení vstřikovačů.
Další závadou a musím říci že poměrně častou je že praskne hlava a to od uložení vstřikovače směrem k vačkové hřídeli,takovéto poškození má za následek špatné studené strany.Opravit takto prasklou hlavu nelze,nutná výměna za novou.Zajímavé je že hlava je vždy prasklá na třetím vstřikovači,pouze jednou sem se setkal s tím že byla prasklá na čtvrtém.Samozřejmě je otázka proč k poškození dochází v těchto místech a protože je to uprostřed hlavy tak mě napadá jediné a to nedostatečné chlazení.Modely T4 mají elektrické vodní čerpadlo(tzv. dochlazovací),které při vypnutí a určité teplotě motoru zajistí výměnu vody v motoru a tím se chladí motor.T5 ovšem takovéto čerpadlo nemají.